Festival španělské kultury IBERICA 2007
Se zpožděním se stručně vracím k festivalu Iberica 2007, který ve dnech 22. - 25. 8.
proběhl v Boskovicích s vystoupeními též v Praze a Brně.
Co říci o Iberice 2007 a neopakovat se? I tentokrát působil Genius loci Boskovic;
orgranizátoři festivalu snad nemohli vybrat místo lépe.
Přestože původně ohlašované hvězdy Gerardo Núñez s jazzovou sestavou a Ojos
de Brujo nepřijeli (údajně kvůli odřeknutí jednoho z hlavních sponzorů akce),
festivalu to příliš neuškodilo - místo nich přijela hvězda budoucí: mladá,
teprve sedmnáctiletá tanečnice Patricia Guerrero, velký příslib flamenkového tance.
Ale popořádku: Třetí ročník Iberiky (nepočítáme-li rok 2004, kdy ještě nešlo
o festival) poskytl stejně jako předchozí rok vedle vystoupení i tvůrčí dílny
- kytarové dílny, hru na cajón, flamenkový tanec a salsu.
Organizátoři vyslyšeli výtky účastníků kytarové dílny z minulého roku a tak
dílny byly tentokrát rozdělené na začátečníky (vedl je Petr Vít) a
pokročilé (s Morenitem de Triana), což bylo velkým přínosem.
Poprvé jsme se také dočkali opravdové noční flamenkové fiesty - v hostinci
pod skleníkem se sice dlouho tancovala salsa na reprodukovanou hudbu, ale když
se blížila půlnoc (Španělé jsou prostě zvyklí na jiný časový režim),
vypůjčili si členové Cuadro Flamenco de Albayzín César Cubero a Ruben Campos
naše kytary a cajón, přidal se i Morenito, a jela se jedna bulería za druhou.
Dalším ozvláštěním festivalu byla výstava malíře a sochaře Santiaga Suso Mena
s kaligrafickými kresbami býků.
Závěrečný večer na nádvoří Boskovického
zámku začal svým vystoupením Martin Bies a Flamenco Clan. Bohužel zvukařům
se podařilo Martinovu kytaru téměř "zneslyšitelnit", takže ve výsledku
byla slyšet hlavně perkuse s občasným rasgueadem. Navíc zpěvák Ramón El Demo sice
disponuje skvělým hlasem, ale jeho technika zpěvu by potřebovala ještě dost
vylepšit; to vše přispělo k trochu rozpačitému pocitu z vystoupení Flamenco
Clanu.
Následovalo vystoupení Petra Víta a s izraelským perkusistou Azarem Abou, poté
vystoupení příležitostné formace Matilde Gómez Romero (zpěv) - Lucía Čellárová a
Zuzana Čorejová (tanec) - Morenito de Triana (Stanko Kohútek - kytara) -
Mateo el Gallito (Matúš Kohútek - cajón).
A pak hlavní vystoupení večera: Cuadro Flamenco de Albayzín (Juan Antonio
Heredia - zpěv, Ruben Campos a César Cubero - kytary, Muguel Fernández - cajón,
Mari Carmen Guerrero - palmas). První přišel tanečník Luis de Luis; nechal si
nejprve na jeviště přinést boty a sám vstoupil na pódium jen v ponožkách a počáteční
část odtančil bez bot - a i přesto předváděl úžasná zapateada, natož pak v dalších
skladbách s botami. Patricia Guerrero přišla nalíčená tak, že jsme v ní téměř
nepoznávali tu dívenku, která s námi v noci předtím tančila na fiestě. Svým
temperamentním vystoupením ohromila publikum, málokdo z hlediště by jí v té
chvíli hádal jen 17 let.
V závěrečné fiestě na pódiu si zatančila i malá Veronika Vítová. Myslím, že
návštěvníci festivalu mohli být spokojeni a určitě se budou těšit na příští
ročník.
Zdeněk Martínek, 4.11.2007
Původní článek:
Jedna z nejvýznačnějších flamenkových událostí u nás, Iberica 2007, se blíží.
Následující text byl poskytnut
organizátory festivalu. Další informace a kontakty naleznete
na www.iberica.cz.
Čtvrtý ročník mezinárodního festivalu španělské kultury IBERICA s centrem v
malebných Boskovicích začíná ve středu 22. srpna a do soboty 25. 8. nabídne
místním fanouškům v Brně, Praze a Boskovicích i flamenkovým turistům celou řadu
atraktivních koncertů a temperamentních tanečních kreací. Nosným tématem
letošního ročníku festivalu španělské kultury IBERICA je totiž tanec!
Tanec je samozřejmě i neodmyslitelnou součástí iberoamerické kultury a jen
těžko bychom si ji bez něj dokázali představit. Temperament a opravdovost, s
nimiž španělé a „latinos“ k jedné z nejelegantnějších forem lidského pohybu
přistupují, snadno dokáží nakazit tanečníky po celém světě. Bylo by s podivem,
že jeho vlivu zůstali ušetřeni zrovna ti naši? Nepochybně! Taneční umění se na
letošním ročníku putovní show IBERICA představí v nejrůznějších podobách –
flamenco, moderní tanec či salsa. Absolutní splynutí s rytmem, ladnost pohybu,
vášeň – to vše vyjadřuje všechny zmiňované podoby, jejich spojovacím prvkem
zůstává španělská, či na ni navazující latinskoamerická kultura.
Dnes má tanec tolik tváří, že jeden malíř by je za život nestihl vyportrétovat.
Tu ostře řezanou a plnou vášně i citů má flamenco. Historie flamenca je pravda
kratší než dějiny fenoménu tance jako takového, ale její kořeny i přesto sahají
hluboko do sluncem vyprahlé půdy Andalusie. O flamencu jako stylu lze mluvit až
v 18. století, možná někdy kolem roku 1750. Tehdy se po dlouhém procesu
vzájemného ovlivňování spojil původní andaluský folklór s folklórem
jihošpanělských cikánů, kteří přišli na území Španělska již v 15. století.
Vznikl tak stylový základ, který se již velmi podobal flamencu, jak ho známe
dnes. Flamenco bylo nepochybně ovlivněno mnoha dalšími kulturami: arabskou,
židovskou nebo křesťanskou, ale tmelícím a obohacujícím článkem byla právě
kultura cikánská. Velká většina interpretů flamenca jsou totiž cikáni, i když
samozřejmě existují a existovali vynikající a osobití umělci necikánského
původu.
Baile flamenco, tedy flamenkový tanec, je stejně stylově pestrý, jako flamenco
samo. Tak jako jsou pro jednotlivé hudební obměny typické určité texty, náměty
a nálady, tak i v tanci se každý styl vyznačuje typickými figurami a
choreografickými prvky, které nejlépe vyjadřují pocit tanečníka nebo tanečnice
a korespondují s emocemi písně. Pomalejší tance, jako je soleá a seguiriya,
zpravidla vyjadřují melancholii, smutek, bolest a utrpení spojené s láskou nebo
smrtí. Hlavní důraz je dán na hloubku osobního vyjádření, taneční pohyby torza,
ramen, paží a rukou jsou napjaté a pomalé, tanec se odehrává většinou na místě.
Napětí pomalých a vážných pohybů se střídá s ostrými zastaveními pohybu (to je
typické pro všechny styly flamenka). Právě takové tance předávají nejhlubší
emoční prožitek.
Veselejší tance jsou dynamičtější s rozsáhlejšími sekvencemi podupávání, které
se většinou stupňuje a končí nečekaným ostrým zastavením. Typickým doplňkem
regionálních tanců předváděných na zábavách jsou kastaněty. Tyto dřevěné
prstové perkusivní nástroje mají původ údajně v krétské kultuře a byly původně
z mušlí. Dnes jsou vyráběny ze dřeva, ale tvar mušle je zachován. Kromě tlesků,
kastanět a pokřiků se doprovází tanečník také luskáním prstů. Tento rytmický
doprovod je rozšířený především v mužských tancích, kde často nahrazuje
krouživé pohyby rukou, typické pro ženský tanec. Kvalita baile, jak u žen tak u
mužů, se hodnotí podle duende, gracia, a compás. Duende je těžko přeložitelný
termín, který ve flamencu označuje hloubku a čistotu projevu a schopnost
vzbudit u diváků silný emoční zážitek. Gracia je elegance a ladnost pohybu, na
rozdíl od prvního kriteria se toto vztahuje k estetice tance, ale zahrnuje i
důstojnost a vznešenost. Třetí kriterium – compás – pak hodnotí muzikálnost
tanečního interpreta, nebo-li schopnost udržet rytmus daného tanečního stylu
(compás) přes náročné pauzy v tanci a synkopované podupy nohou.
Posledních třicet let se těší baile flamenco (ruku v ruce s flamenkovým žánrem
jako celkem) renesanci, která sebou nese modernizaci a rozrůznění tanečních
forem a škol. Už se za ním nejezdí jenom do Andaluských kolébek tohoto tance,
jako je Jerez de la Frontera, Huelva, Granada nebo Sevilla, ale především do
Madridu nebo Barcelony, kde působí mnohé současné hvězdy a inovátoři baile
flamenca.
Umění flamenka je tak úzce propojené s životním stylem, že je jen těžko lze
oddělit. Ideální představa flamenkové zábavy není nepodobná setkání nad
sklenicí přívlastkového bílého v jihomoravském sklípku s autentickou lidovou
hudbou. Vino de Jerez (sherry), tapas (pochutiny), kytara, cajon (venezuelský
perkusivní bubínek domestikovaný flamencem v minulém století), tleskání, tanec,
zpěv – všechny tyto podoby a prostředky spontánní lidské zábavy k sobě v jižním
Španělsku a nejen tam neodmyslitelně patří. I proto bude součástí festivalu
také oblíbená degustace španělských vín a kulinářských specialit.
Festival IBERICA zrcadlí právě iberoamerický životní styl a už tradičně nabízí
kulturní zážitky pasivní i participaci aktivní. Pro diváky je připravena série
pěti vystoupení ve čtyřech různých městech, pro adepty iberoamerického tance či
instrumentálních dovedností pak čtyřdenní tvůrčí dílny. Boskovice i nadále
zůstávají festivalovým centrem a přitáhnou svojí flamenkovou atraktivitou
kulturymilovné lidi ze všech koutů republiky. Zájemci o workshopy mohou vybírat
ze široké nabídky – flamenkový tanec, salsa, flamenková kytara a perkuse. Dílny
pod vedením lektorů ze Španělska, Kolumbie a Slovenska se budou odehrávat už
tradičně na boskovickém zámku a v přilehlých prostorách ve dnech 22. - 25.
srpna a jejich vyvrcholením bude závěrečná fiesta v Zámeckém skleníku v sobotu
25. srpna. Možnost nahlédnout do tajů flamenkového rytmu a pohybu se nabízí ve
třídách flamenkového tance (začátečníky povede Slovenka Lucía Čellárová,
pokročilé Mari Carmen Guerrero ze Španělska), flamenkové kytary (začátečníkům
se bude věnovat Slovák Stanko Kohútek (Morenito de Triana), a pokročilé si do práce vezme formou
tématických masterclasses lektor zahraniční (jména z řad špičkových
festivalových interpretů v jednání), flamenkových perkusí (povede Matuš Kohútek
ze Slovenska) a salsy (vyučovat bude charismatický Alvaro Vargas z Kolumbie).
Festivalové koncerty letos roztancují diváky a posluchače v Boskovicích (22.8.),
kde se před tradičním a oblíbeným rozjezdovým večerem v zámeckém skleníku
vernisáží v 18.00 otevře výstava prací španělského výtvarníka Santiaga Susa v
boskovickém muzeu. Paralelní úterní vystoupení v pražském divadle Archa a
středeční show v brněnském Semilasse (23.8.) připraví půdu na závěrečný
galakoncert na nádvoří boskovického zámku (25.8.).
Jedním z hlavních diváckých magnetů letošní Iberiky bude bezesporu dvojice
flamenkových tanečníků z Granady – Patricia Guerrero a Luis de Luis. Patricia
Guerrero, teprve sedmnáctiletá tanečnice, je vycházející hvězdou na flamenkovém
nebi a i přes své mládí se už chlubí řadou ocenění z nejprestižnějších soutěží
a festivalů, na kterých spolupracovala s mnoha umělci slavných jmen. Luis de
Luis pochází z rodiny flamenkových umělců a svoji dráhu profesionálního
tanečníka započal velmi brzy – již od dvanácti let sklízí úspěchy na
nejrůznějších pódiích po celém světě. Jeho spolupráce s legendárním kytaristou
Paco Peñou mu vydobyla popularitu nejen ve Španělsku, ale i v zahraničí. Oba
umělce doprovodí španělští hudebníci pod vedením Davida Carmony, který je
jedním z nejvýraznějších objevů mladé generace flamenkových kytaristů.
Flamenková kytara je synonymem virtuozity a nadaný romský kytarista z Granady
David Carmona patří mezi její současné nejvýraznější talenty. Kytara ve
flamencu často funguje jako celý orchestr a její skuteční mistři ji právě tak
bohatě dokáží rozeznít. Takovým mistrem je i David a svůj talent zhmotňuje
pomocí strun a ozvučných desek do precizního rytmického přediva i brilantních
tónových kaskád.
Vítaným ozvláštněním letošního festivalu bude vystoupení tanečního divadla
MAXIMVS, které na festivalu Iberica prosvítí španělské slunce v choreografii
Sol (slunce) legendárního amerického choreografa Joe Alegada na hudbu mistra
world music, oudisty Anouara Brahema a britského saxofonového experimentátora
Johna Surmana. Slovenskou flamenkovou scénu bude reprezentovat vynikající
kytarista Martin Bies a jeho skupina Flamenco Clan. Bies V současnosti
prezentuje koncertní programy sestavené z vlastní osobité tvorby, originálních
aranžmá skladeb největších mistrů flamenca a za asistence svého klanu, jemuž
dominuje El Demo - nepochybně největší osobností flamenkového zpěvu v střední a
východní Evropě - formuje syntézu flamenkové kytary, zpěvu a tance do mimořádně
zajímavého tvaru.
Loni si návštěvníky festivalu Iberica získala Carmen Cortéz v duu s
fenomenálním kytaristou Gerardo Núñezem vystoupením, jež vhánělo slzy do očí i
úsměv do tváří. Flamenco prostě překypuje emocemi a přenáší je na své
posluchače a diváky. Nechme se na koncertech festivalu Iberica 2007 opět aspoň
chvíli unášet na temperamentní andaluské vlně.
Více informací k festivalu naleznete na webových stránkách www.iberica.cz