Co je flamenco?
Když v letech 1997, 98 a 99 přijel do České republiky Paco
de Lucía se svým Septetem, byla to taková kulturní událost,
že Český Rozhlas neváhal zařadit přímý přenos z koncertů na
Radiožurnál, ačkoliv se tato stanice obdobným přenosům normálně
nevěnuje. Avšak moderátoři provázející přenos mluveným slovem
byli ukázkově bezradní - o tomto flamenkovém kytaristovi
nevěděli téměř nic, a ještě méně o flamencu jako takovém. Nedá
se říci, že by to byl nějaký typicky český nedostatek; flamenco
není nikde na světě masově poslouchané, dokonce ani ve své
kolébce Španělsku ne. Paco de Lucía je snad jediným flamenkovým
umělcem, jehož alba lze v několika málo exemplářích objevit i v
našich hudebních obchodech; pak už jen francouzské Gipsy
Kings, jenže ti mají s flamencem jen málo společného. Je to
škoda. Flamenco totiž stojí za pozornost.
Původem je flamenco je tradiční španělská lidová hudba a tanec
z oblasti Andalusie. Téměř po celou dobu svého vývoje flamenco
znamenalo zpěv (cante) a tanec (baile); teprve na
počátku dvacátého století vystoupila z pozadí třetí složka,
sólová kytara (guitarra flamenca) - a okouzlila celý
svět.
Flamenkové skladby obvykle vycházejí ze schémat, která mají svá
pojmenování: Soleá, Bulerías, Alegrías, Tangos, Siguiriyas,
Rumba, Rondeña, Tarantas, Fandangos, Colombiana, Sevillanas,
Tientos a další. Schéma určuje především rytmus,
compás. Flamenkové rytmy jsou složité - většina z nich
se skládá z 12 dob, které však nelze dost dobře zapsat do 4
tříčtvrtečních taktů nebo 3 čtyřčtvrtečních, neboť důraz na
jednotlivé noty je kladen typicky na 3., 6., 8., 10. a 12.
dobu. Dále schéma udává, jak by skladba měla být stavěna, např.
Soleá by měla postupně gradovat napětí až do deváté doby
a v posledních třech dobách přinést uvolnění.
Pro každé schéma jsou také charakteristické určité melodické
postupy, u kytary akordy a způsob jejich hraní. Přesto takové
schéma nijak významně nesvazuje; Carlos Saura ve svém
známém filmu Sevillanas ukazuje řadu naprosto odlišných
podob jedné jediné formy: Sevillanas.
Flamenková hra na kytaru má několik typických znaků, které ji
odlišují od klasické kytary: především typické rasgueo
nebo rasgueado - rychlé rytmické úhozy přes více strun
více prsty, používání úhozů prsty pravé ruky do ozvučné desky
kytary ke zdůraznění rytmu (golpe), rychlé melodické
motivy (falsetas), hrané technikou picado, tj.
výrazným a rychlým střídáním ukazováku a prostředníku,
rozšíření klasického tremola o jednu notu, časté používání
legata (ligados) a hry palcem.
Rytmus je zdůrazňován především tleskáním rukou (palmas)
nebo bubnováním rukama na cajón, nástroj tvaru krabice,
na které hudebník sedí.
Cílem hudebníků je dosáhnout duende, stavu
extáze, kdy je hudba úplně pohltí. Proto je pro flamenco také
typické vzájemné slovní povzbuzování hudebníků (jaleo),
jako by se navzájem chtěli vyburcovat k vyššímu výkonu, k
hlubšímu prožitku.