Paco de Lucía
Je známým faktem, že genialita se sestává z talentu a velké dávky dřiny.
Malý Paco měl obojí - na kytaru drnkal už od 5 let a od 7 svůj talent už
rozvíjel usilovným cvičením. Byl tu však ještě třetí faktor: Pacův otec, sám
amatérský kytarista, si přivydělával ve flamenkových
tablaos a když
vystoupení pozdě v noci či k ránu končila, vodil nejlepší flamenkové umělce té
doby domů; vzbudil děti a muzicírovalo se dál. Paco, stejně tak jako jeho
sourozenci
Ramón, Pepé,
María Luisa a
Antonio tak od
kolébky dostávali tu nejlepší možnou školu flamenka. Bylo to součástí otcova
plánu - věnoval veškeré úsilí svým dětem, aby z nich vychoval profesionální
flamenkové umělce, které již nebude soužit chudoba. A dosáhl svého:
Ramón
de Algeciras je dnes prestižním kytaristou,
Pepé de Lucía
profesionálním zpěvákem,
María Luisa a
Antonio se sice
nestali profesionály, ale i oni jsou velmi dobří hudebníci - ona zpěvačka, on
kytarista. A Paco de Lucía - ten je dnes bez nadsázky jedním z nejlepších
světových kytaristů.
Zleva: otec, Pep, Ramn a Paco
Paco se Lucía, vlastním jménem Francisco Sánchez Goméz se
narodil v Algeciras v provincii Cádiz 21. prosince 1947. Když mu bylo 11 let,
otec usoudil, že školní docházka už mu dala dost, aby uměl číst a psát, a tak
Paco přestal chodit do školy, aby se mohl naplno věnovat kytaře. V té době
cvičil na kytaru 10 i 12 hodin denně a získal tím do vínku naprosto suverénní a
nedostižnou techniku hry. Ve dvanácti letech si už Paco s kytarou vydělává,
doprovází na prestižní soutěži v Jerez řadu zpěváků a získává za to mimořádné
ocenění, o dva roky později už nahrává své první album, v duu se svým bratrem
Pepém, jako Los chiquitos de Algeciras.
V roce 1963 se rodina stěhuje
do Madridu a otec posílá Paca do Ameriky, aby se na 9 měsíců připojil k turné
společnosti tanečníka José Greca.
Ve společnosti José Greca Paco nakonec
zůstává po 3 sezóny. V Americe se také na jedné z cest setkává se Sabicasem.
Sabicas, možná trochu rozladěný z toho, že mladý nadaný kytarista napodobuje
víc Niña Ricarda než jeho, mu radí, aby se vydal vlastní cestou; Paco na toto
setkání pak často vzpomíná jako velký na životní impuls.
Se spolenost Jos Greca v USA
V roce 1964, ve svých 17 letech nahrává svůj první singl, a to již pod
uměleckým jménem Paco de Lucía, tedy doslova přeloženo Franta od
Lucie nebo Luciin Franta, podle přezdívky kterou již jako malý dostal od kluků na ulici v
rodném Algeciras (Luzía bylo jméno jeho matky). V té době již byl vyhledávaným
doprovodným kytaristou pro řadu zpěváků. Nahrává 2 alba populárních skladeb
tradičního flamenka s kytaristou Ricardem Modregem (1965 - Dos
guitarras flamencas en stereo, Doce Exitos para dos guitarras
flamencas) a témata od Garcii Lorcy a latinskoamerické populární písně se
svým bratrem Ramónem de Algeciras (1966 - Musica Clasica
transcrita para guitarra, Canciones andaluzas para dos guitarras
a Dos guitarras flamencas en America Latina). Otec zakládá flamenkové
tablao v suterénu Los Gabrieles, kde vystupují nejlepší flamenkoví umělci té
doby; Paco doprovází při nahrávání tehdejší hvězdy jako jsou Fosforito
a Lebrijano.
První sólové album La fabulosa guitarra de Paco de Lucía nahrává v
roce 1967, ve svých dvaceti letech. Toto album předznamenává jedinečnost celé
další Pacovy profesionální dráhy; na tomto albu je ještě částečně slyšet vliv
Pacových vzorů, tedy Sabicase, Maria Escudera a především Niña Ricarda,
je ale také cítit, že už se od svých vzorů rychle odpoutává. A na albu
Fantasía flamenca (1969) už podstatným způsobem předefinovává tradiční
flamenkové formy, obohacuje je jak rytmicky, tak harmonicky a definuje svůj
styl. Na každém dalším albu pak přichází s něčím novým.
"Když
jsem byl mladý, uvědomil jsem si, že flamenko je jazyk, jehož slovník má
10 slov. A moje teorie byla, že se dá rozšířit, aby měl 1000 slov, pokud se
dodrží jeho duch, esence, charakter, osobnost."
Camarón a Paco de Lucía
V roce
1968 se setkává s
Camarónem de la Isla, zpěvákem, který
obdobnou revoluci dělá ve flamenkovém zpěvu. Následuje 9 let jejich plodné
spolupráce a jejich společné nahrávky (celkem 10 alb) dodnes patří k základním
kamenům moderního flamenka.
Vedle spolupráce s Camarónem Paco pokračuje v nahrávání alb se sólovou
kytarou - Recital de Guitarra (1971), El duende de Paco de
Lucía (1972), Fuente y caudal (1973).
Při nahrávání alba Fuente y caudal
vychází výsledná stopáž alba příliš krátká a tak Paco narychlo sežene několik
hudebníků a nahraje ještě rumbu Entre dos aguas, se kterou původně na
album nepočítal. Jednoduchá a chytlavá melodie se nečekaně stane oblíbenou u
širokého publika a posléze se hraje v rádiích po celém světě. Zatímco do té
doby bylo Pacovo jméno známé především odborníkům a vyznavačům flamenka, teď se
stává známým i široké veřejnosti. Příznačné přitom je, že Entre dos
aguas nepatří ani zdaleka k tomu nejcennějšímu v jeho tvorbě.
Entre dos aguas
V roce 1975 jako první vystupuje s flamenkem v Madridském Teatro Real,
které do té doby bylo vyhrazeno výlučně pro klasickou hudbu - Noviny El País
tehdy toto vystoupení označily jako "Dobytí Bastily". Flamenkový kritik Félix Grande
vzpomíná, že divadlo se zaplnilo úplně jiným publikem, většinou mladými lidmi, a
z nějakého důvodu tam bylo mnohem víc lidí, než sedadel, takže část publika
se posadila do uliček i na jeviště. A dodává, že toto vystoupení bylo přelomem,
který ukázal, že flamenco může být hráno na nejlepších jevištích světa.
Záznam z koncertu vydává Paco na albu En vivo desde el Teatro Real.
"Otázkou
bylo, co dál? Když je vaším stimulem hlad, je vymýšlení nových věcí
snadné. Ale když je vaším záměrem jen být dobrým kytaristou, pokud možno
nejlepším, je to mnohem komplikovanější, protože duše je nenasytná;
žaludek se nasytí snadno, ale duše ne."
Rok 1976 přináší další přelom: Zatímco dosud byl Paco víceméně kytaristou
vystupujícím sólově a nahrávajícím svou tvorbu jen v jedné osobě, jen výjimečně
v duu nebo s příležitostnými muzikanty, album Almoraima už začíná mít
rysy jeho pozdější tvorby pro skupinu hudebníků - v jeho skladbách se objevují
zpěv, perkuse, basová kytara a další nástroje. Almoraima je přelomová
i hudebně; hudba je zde nezvykle dravá a vzrušující.
Avšak ještě než vytvořil svůj legendární sextet, odskočil si do světa jazzu.
V roce 1979 vytvořil trio s kytaristy Johnem McLaughlinem a Larry
Coreyllem; v Japonsku společně nahráli album Castro Marin. Toto
album je ještě z větší části flamenkové a jeho jazzoví kytaroví partneři se na
něm drží neobvykle v pozadí. Pak ale Paco objevuje kouzlo jazzové improvizace
(často také v rozhovorech vzpomínal na horké chvilky na jevišti, kdy se ještě
neorientoval v jazzových stupnicích a jen tak tak se na pódiu chytal). V roce
1982 nahradil Coreylla Al Di Meola a trio podniklo slavné turné po
Spojených Státech. Turné dokumentuje neméně legendární živé jazzové album
Friday Night In San Francisco (a na něm další Pacův hit - Rio
Ancho). V této sestavě pak nahráli ještě dvě studiová jazzová alba:
Passion, Grace And Fire v roce 1983 a pak po dlouhé odmlce asi nejlepší z
těchto 3 alb - The Guitar Trio v roce 1996. Ze spolupráce s jazzovými
hudebníky si Paco odnáší umění improvizace, které pak využívá i ve svých
flamenkových skladbách zejména na koncertech; traduje se, že už ani ve studiu
nikdy nezahraje jednu věc dvakrát úplně stejně.
Al di Meola, John McLaughlin a Paco de Luca
V roce 1978 nahrává album Paco de Lucia interpreta a Manuel de Falla
kde na kytaru hraje nejznámější skladby od Manuela de Fally, skladatele
klasické hudby, který byl obdivovatelem flamenka a v jehož díle je cítit silný
vliv flamenka (Manuel de Falla také založil festival Concurso de cante
jondo v Granadě a na konci 19. století provedl jedny z prvních zápisů
flamenkového zpěvu do not). Pro skladby psané pro orchestr si Paco sám napsal
transkripce, ve kterých zdůraznil flamenkový ráz skladeb. Album je poctou
skladateli; Paco v rozhovoru říká, že hudba Manuela de Fally mu pomohla v
těžkých chvílích a tohle album skladatelovi dlužil.
Souběžně se svým jazzovým obdobím již na začátku osmdesátých let dává
dohromady svůj sextet, ve kterém zpívá i jeho bratr
Pepé a na druhou
kytaru hraje bratr
Ramón, na flétnu
Jorge Pardo, na basovou
kytaru
Carles Benavent a
Rubem Dantas na perkuse. V Peru Paco
objevuje perkusní nástroj
cajón, jehož zvuk skvěle
doplňuje zvuk kytary; začne jej tedy ve své skupině používat. Dnes je cajón
neodmyslitelným hudebním nástrojem prakticky ve všech sestavách flamenkových
hudebníků a stává se podobným symbolem flamenka, jakým je kytara. K sextetu se
později připojuje
Manuel Soler, tanečník a perkusionista.
V roce 1981 vydává legendární album Sólo quiero caminar, jedno ze
svých nejlepších, obsahující mimo jiné dvě bulerias - La Tumbona a
Piñonate, které patří k absolutním vrcholům umění flamenkové
kytary. Sextet existuje s přestávkami a v různých obměnách až do konce
devadesátých let - Ramóna vystřídá Juan Manuel Cañizares a
posléze José María Banderas (s těmito dvěma kytaristy hrál Paco také v
triu), Pepého pak Duquende, a Manuela Solera nahrazuje
Joaquín Grilo.
"Miluji
proces skládání, tu kreativitu, to mě fascinuje. Své nahrávky přestávám
poslouchat, když je hotová mixáž, když vím, že se už se nic nedá změnit.
Pak už je ta hudba pro mě mrtvá. Ale když ji vytvářím, je to pro mě to nejdůležitější
v mém životě."
Odborníci, flamenkoví nadšenci i kytaristé již dávno sledují a rozebírají
každý nový Pacův počin. Protože na každé své nahrávce přináší něco nového, je
každá nová nahrávka dychtivě očekávána a porovnávána s předchozí tvorbou.
Pacovi samotnému to ale přináší spíš jen nepříjemný pocit velké
odpovědnosti.
Po šestileté přestávce vydává album
Siroco a to je opět jiné, než
kterékoliv z jeho předchozí tvorby. Paco se zde vrací k čistému flamenku, které
opět výrazně posouvá kupředu. V rozhovorech vzpomíná, jak se ve studiu hádal s techniky,
aby nahrávali jeho kytaru z větší vzdálenosti, aby dosáhl příznačného zvuku.
Zmiňuje se, jak se trápil s minerou
Callejon del Muro - když si
poslechl svou nahrávku, zdálo se mu, že i když je bezchybně zahraná se dobrými
falsetami, pořád to není ono, že tomu chybí duch, flamenkové
duende. A
tak se zavřel na několik dní v domě a poslouchal minery od Maria Escudera a
dalších starých mistrů až přišel na to, že stačí vlastně jen několik drobných
úprav, aby to vyznělo podle jeho představ. Ilustruje to Pacův perfekcionalismus,
i to, jak málo stačí, aby flamenco při inovacích ztratilo svou identitu.
"Ta
bulería, je v tom cítit zvuk větru, koně..., i dnes, když to
po létech slyším, říkám si člověče, to je úchvatné." (Tomatito o albu Siroco)
V roce 1990 vydává rozmanitý a barevný Zyryab, opět s příchutí
jazzu, s ústřední skladbou, kterou od té doby hraje snad na každém koncertě. Na
tomto albu spolupracuje s další osobností jazzu - Chickem Coreou.
Concierto de Aranjuez
V roce 1991 se Paco vydává pokořit další sféru: připravuje se na koncert
klasické hudby se symfonickým orchestrem. Studuje známé Concierto de
Aranjuez od Joaquína Rodriga. Na dvacet dnů se uzavírá do pronajatého domu
v Karibiku a studuje 12 hodin denně partituru (protože noty ve své tvorbě prakticky nepoužívá,
musí proniknout i do tajů zápisu partitury).
Concierto de Aranjuez - se skladatelem Joaqunem Rodrigem
O dva
týdny později už
Concierto hraje na premiéře v Jižní Americe a pak ještě asi třicetkrát,
přičemž s každým vystoupením svou hru dolaďuje (hraje všechy tři části s
důrazem na rytmus, první a třetí část dokonce hraje o něco rychleji, než je běžné,
právě aby podpořil výraz a rytmus).
Posléze se vydává do své vlasti,
kde v Torrelodones (poblíž Madridu) hraje evropskou premiéru, před publikem
plným kytaristů a hudebních kritiků; vystoupení je také zaznamenáno na zvukové
nosiče. Koncertu se zúčastnil i samotný skladatel Joaquín Rodrigo, který po
vystoupení požádal Paca, aby mu znovu přehrál jednu část - a poté prohlásil, že
nikdo předtím nehrál jeho
Concierto de Aranjuez tak exoticky, ohnivě a
nápaditě.
V roce 1998 vydává Paco album Luzía, věnované jeho matce, která v
době nahrávání leží v nemocnici a posléze umírá. Hned úvodní posmutnělá bulería
Rio de la miel jako by byla dlouhým napínavým vyprávěním o životě,
Pacova kytara chrlí jednu krásnou falsetu za druhou a občas se její hlas zlomí
do povzdechu, je v tom nezkrotná touha i smíření s osudem. Tato skladba patří k
Pacovým vrcholným dílům (mimochodem opět zde předefinoval formu bulerías),
ostatně jako celé toto album. Že jde o album hodně osobní je poznat i z toho,
že zde Paco poprvé sám i zpívá, ve skladbách věnovaných matce (Luzía) a
Camarónovi.
"Jednou
jsem v autě slyšel v rádiu hrát alegrías a říkal jsem si, kdo to hraje,
to je docela dobré! A pak jsem si uvědomil, že to jsem já, kdo to alegrías hraje -
a okamžitě se mi to přestalo líbit... Říkají mi, že tenhle přístup je dobrý pro tvorbu, že ti
umožňuje bojovat, ale mě už to trochu unavuje."
Pacova socha v Algeciras
Trvalo dalších 5 let, než Paco vydal své zatím poslední album
Cositas
buenas, v roce 2003. Název alba (Hezké věcičky) je příznačný i pro obsah;
z alba dýchá uvolněnost, hravost a smysl pro detail. Hudba má absolutní
přednost, Pacova kytara a hlavně technika tak trochu ustupuje do pozadí - na
dotaz proč není na albu více kytarových falset odvětil, že pro to prostě
necítil potřebu. Zato však o to víc cizeloval každou skladbu, je zde víc slyšet
vliv latinskoamerické hudby a jazzu, ale podstatou je to pořád flamenco, opět
posunuté o něco dopředu. Bonbónkem je pak Camarónův zpěv z víc jak 10 let
starého záznamu doplněný duetem kytar Paca a
Tomatita (Tomatito převzal štafetu
po Pacovi a vystupoval s Camarónem až do jeho smrti v roce 1992).
V březnu 2007 obdržel Paco de Lucía titul Doctor Honoris Causa na Univerzitě
v Cádizu.
Paco de Luca zskv titul Doctor Honoris Causa na Univerzit v Cdizu, 23.3.2007
Foto: EFE.
V laické veřejnosti, která se příliš nezajímá o flamenco, je Paco tak trochu
neoprávněně vnímán jen jako ten, kdo hrál s Johnem McLaughlinem a Al di Meolou
a ten, který má úžasně rychlé prsty - kdosi dokonce změřil, že Paco je schopen
zahrát picado (hra melodie střídáním ukazováku a prostředníku) rychlostí 13
úhorů za sekundu. Paco je ale především skladatelem, který neuvěřitelným
způsobem posunul vpřed flamenkovou kytaru a zásadním způsobem ovlivnil celé
nové generace kytaristů.
"Jsou
jiné druhy hudby, které obdivuji, ale žádná mi nedává takový pocit a naplnění,
jaké mi dává flamenco."
Zatím
poslední koncert Paca de Lucía v Česku se odehrál v Praze v Kongresovém
centru, 2. 11. 2007 v rámci festivalu
Kytara napříč žánry.
Paco k nám přijel po dlouhých osmi letech, necelé dva měsíce před svoji šedesátkou.
Už před nahráváním alba Cositas Buenas sestavil Paco kompletně novou
kapelu, složenou ze samých špičkových hudebníků, z
nichž většina jsou sami o sobě hvězdami: Duquende, Montse
Cortés, La Tana - zpěv, Niño Josele - druhá
kytara a perkuse, Piraña - perkuse, Alain Pérez - basová
kytara, Antonio Serrano - harmonika a klávesy.
Na pražském koncertě bohužel chyběl Duquende, La Tanu nahradila zpěvačka Chonchi
Heredia a Antonia Serrana (s jeho vynikající chromatickou foukací harmonikou)
nahradil flétnista Domingo Patricio.
První polovina koncertu patřila téměř celá jen Pacově kytaře, jen spoře
doplněné zpěvem nebo perkusemi. Zahájil, jako již tradičně, rondeñou,
složenou ze skladeb Camarón (Luzia) a Mi niño Curro (Siroco), poté
následovalo bulerías por soleá Antonia (Cositas Buenas). Pak následovalo bulerías,
složené z více Pacových skladeb, ozvalo se v něm El chorruelo (Luzía) a Rio de
la miel (Luzía). Další skladbou byla soleá, která pak přešla do známého
fandangos Montino (Sólo quiero caminar). Poslední před přestávkou bylo alegrías
Calle munisión (Luzia).
Druhá polovina začala starší rumbou Palenque (Sólo quiero caminar), která
se proměnila v tangos Loco loquito. Následovala balada Canción de Amor (Zyryab),
která přešla do zkombinované trojice bulerias z Cositas Buenas: Volar, Patio
custodio a Qué venga el alba. Nakonec přišel na řadu už tradiční Zyryab, který
posloužil jako odrazový můstek pro sólové improvizace jednotlivých hudebníků
(tady konečně dostal prostor i Niño Josele). Jako přídavek zahráli směs
tangos a rumby, kde se ozvala i známá Entre dos aguas a hudebníci si opět
předávali slovo v improvizacích.
Paco potvrdil, že je stále v plné formě, koncert byl skutečným zážitkem. Škoda jen,
že se odehrál v neosobním prostředí Kongresového centra,
na pódiu vzdáleném od diváků; lépe by mu sednul nějaký sál typu Lucerna,
kde by komunikace s diváky byla určitě lepší.
Viz též: Paco de Lucía v Praze, srpen 2010
Několik fotografií z koncertu naleznete v galerii.
Oficiální stránky: www.pacodelucia.org